Terminologiset sanastot 2
fi        sosiaalinen media; yhteisöllinen media
en      social media
määritelmä
tietoverkkoja ja tietotekniikkaa hyödyntävä viestinnän muoto, jossa käsitellään vuorovaikutteisesti käyttäjien tuottamaa ja jakamaa sisältöä sekä luodaan ja ylläpidetään ihmisten välisiä suhteita
huomautus
Sosiaaliselle medialle tyypillisiä verkkopalveluja ovat esimerkiksi sisällönjakopalvelut, verkkoyhteisöpalvelut ja keskustelupalstat.
Sosiaalisen median piiriin kuuluvaa toimintaa ovat esimerkiksi kollektiivinen sisällöntuotanto, avoin asiasanoitus, blogien kirjoittaminen ja lukeminen, tiedostojen jakaminen vertaisverkoissa, kuluttajien välinen sähköinen kaupankäynti sekä verkkopelien pelaaminen monen kesken.
Sosiaalinen media voidaan määritellä myös vuorovaikutteisuuteen ja käyttäjälähtöisyyteen perustuviksi viestintävälineiksi, -kanavaksi tai -ympäristöksi.
Joissakin sosiaalisen median käsitteen määritelmissä painotetaan tietoteknisiä ratkaisuja (vrt. web 2.0).
Sosiaalisesta mediasta käytetään lyhennettä some.
Lähde:
  
Tietotekniikan termitalkoot, 2017-10-09
  

Terminologiset sanastot
fi        sosiaalinen media; yhteisöllinen media
sv       ~ sociala medier pl
en      social media
määritelmä
tietoverkkoja ja tietotekniikkaa hyödyntävä viestinnän muoto, jossa käsitellään vuorovaikutteisesti ja käyttäjälähtöisesti tuotettua sisältöä ja luodaan ja ylläpidetään ihmisten välisiä suhteita
huomautus
Sosiaaliselle medialle tyypillisiä verkkopalveluita ovat esimerkiksi sisällönjakopalvelut, verkkoyhteisöpalvelut ja keskustelupalstat.
Sosiaalisen median piiriin kuuluvaa toimintaa ovat esimerkiksi kollektiivinen sisällöntuotanto, avoin avainsanoitus, blogien kirjoittaminen ja lukeminen, avoimen lähdekoodin ohjelmistojen kehittäminen (ks. osallistumisen arkkitehtuuri), tiedostojen jakaminen vertaisverkoissa, kuluttajien välinen sähköinen kaupankäynti (esimerkiksi huutokauppapalvelut eBay ja Huuto.net), hyödykkeiden ja niiden hintojen käyttäjälähtöinen ja vuorovaikutteinen arviointi ja vertailu tietoverkossa (esimerkiksi verkkopalvelut Vertaa.fi ja Epinions.com) ja verkkopelien pelaaminen monen kesken.
Sosiaalinen media voidaan määritellä myös vuorovaikutteisuuteen ja käyttäjälähtöisyyteen perustuviksi viestintävälineiksi, viestintäkanavaksi tai -ympäristöksi. Toisinaan termiä käytetään monikossa, "sosiaaliset mediat" (ruotsiksi sociala medier), jolloin sillä usein viitataan vuorovaikutteisiin verkkopalveluihin ja verkkosivuihin, kuten verkkoyhteisöpalveluihin, sisällönjakopalveluihin, blogeihin ja wikisivustoihin, joiden kautta ja avulla viestintä tapahtuu.
Toisinaan sosiaalisen median käsitteen määritelmässä painotetaan tietoteknisiä ratkaisuja (vrt. web 2.0).
Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen mukaan sana sosiaalinen on monitulkintaisempi kuin sana yhteisöllinen ja termimuoto yhteisöllinen media avaa käsitteen sisällön asiaa tuntemattomalle helpommin kuin sosiaalinen media. Tässä sanastossa on kuitenkin käytetty ensisijaisesti muotoa sosiaalinen media, koska se on yleisempi.
Joidenkin näkemysten mukaan termi yhteisöllinen media ei kuvaa kaikkea sosiaaliseen mediaan kuuluvaa toimintaa, sillä sosiaaliseen mediaan kuuluva toiminta ei välttämättä ole yhteisöllistä (ks. yhteisö).
Ks. verkosto, arvio.
Käsitekaaviot: Yleisiä käsitteitä ja Palvelut.

Tieteen termipankki
fi        sosiaalinen media
sv       sociala medier
määritelmä
digitala plattformar, tjänster och applikationer som ger möjlighet till att dela material, kommunicera och bygga nätverk. Sociala medier är idag en naturlig del av många religiösa individers liv och religiösa organisationers aktiviteter.
selite
Forskningen kring religion och sociala medier har speciellt fokuserat på tre områden: 1) identitetskonstruktion, 2) nätverkande och 3) auktoritet. Sociala medier, exempelvis bloggar och diskussionsforum, kan erbjuda plattformar där man kan utforska sin religiösa identitet. Alla känner sig emellertid inte bekväma med att uttrycka religiösa tankeånger i sociala medier på grund av upplevelser av ett negativt bemötande. Religiös tro eller tillhörighet delas därför inte alltid i sociala medier. Religiösa organisationer och grupper använder sociala medier både för att sprida information och bygga nätverk. Sociala medier har blivit en viktig källa till kontakt med medlemmar. Religiösa grupper på sociala medier har visat sig fungera olika bra, bland annat beroende på storlek. Sociala medier uppfattas tidvis utmana traditionella religiösa auktoriteter. Via sociala medier kan alla, i varje fall i teorin, ge uttryck för sina tankar. I och med att unga människor ofta är mera insatta i sociala medier kan ibruktagandet av sociala medier utmana åldersmässiga hierarkier i en rörelse. Sociala medier uppfattas inte ha haft en omfattande inverkan på religiösa institutioner, men de har påverkat många aspekter och deras inverkan kan antas öka med tiden.
huomautus
Skribent: Sofia Sjö

Literature:
Campbell, Heidi & Tsuria, Ruth (red.) 2022. Digital Religion: Understanding Religious Practice in Digital Media. New York: Routledge.
Gillespie, Marie, Herber, David Eric John & Greenhill, Anita (red.) 2013. Social Media and Religious Change. Berlin: DeGruyter.
Hutchings, Tim 2017. Creating Church Online: Ritual, Community and New Media. New York: Routledge.
Evolvi, Giulia 2018. Blogging My Religion: Secular, Muslim, and Catholic Media Spaces in Europe. London: Routledge.
Illman, Ruth & Sjö, Sofia 2015. Facebook as a Site for Inter-religious encounters: A Case Study from Finland. Journal of Contemporary Religion 30 (3), 383–398.
Johns, Mark D. 2012. Voting "Present": Religious Organizational Groups on Facebook. I Cheong, Pauline Hope, Fischer-Nielsen, Peter, Gelfgren, Stefan & Ess, Charles (red.), Digital religion, social media and culture: perspectives, practices and futures, 151–168. New York: Peter Lang.
Lövheim, Mia 2011. Young women’s blogs as ethical spaces. Information, Communication and Society 25 (2), 338–358.
Moberg, Marcus & Sjö, Sofia Sjö (red.) 2020. Digital Media, Young Adults, and Religion: An International Perspective. London: Routledge.
Taylor, Yvette, Falconer, Emily & Snowdon, Ria 2014. Queer youth, Facebook and faith: Facebook methodologies and online identities. New Media & Society 16 (7), 1138–1153.
Luokitus:
  
uskontotiede
  
Lähde:
  
Tieteen termipankki 03.08.2023, Uskontotiede:sociala_medier
  

IATE4
fi        yhteisöllinen media;
sosiaalinen media
sv       sociala medier
en      social media
de      soziale Medien;
Social Media
fr        médias sociaux
da      sociale medier
Luokitus:
  
means of communication
  
Luotettavuus:
  
★★★☆
  
Lähde:
  
IATE 01.08.2023, Euroopan unioni (3510783)